حمل و نقل دریایی چارترینگ یکی از روش های حمل و نقل دریایی می باشد.
در این روش از حمل و نقل دریایی، کشتی مورد نظر توسط شرکت باربری یا فرد به طور کامل اجاره میگردد تا بار توسط آن ابتدا به سمت مقصد واسطه و سپس مقصد نهایی ارسال شود. این روش زمانی استفاده میگردد که حجم کالای ارسالی بالا و با ارزش باشد.
در اصطلاح مادامی که شما یک کشتی را اجاره میکنید به آن چارترینگ کشتی گفته میشود؛ همانطور که مردم یک انبار یا آپارتمان را اجاره میکنند برخی افراد نیز ممکن است یک کشتی را بر اساس نیاز خود (حمل و نقل بار و واردات دریایی کالا) اجاره کنند. اجاره کشتی به چارترینگ کشتی معروف است و با امضای قرارداد مالک کشتی و طرف دوم شروع میشود. در اصطلاح حمل و نقل، این قرارداد به عنوان یک قرارداد چارتر شناخته میشود. طرفی که کشتی را اجاره میدهد مالک کشتی است و طرف دومی که کشتی را اجاره میکند به عنوان اجاره کننده شناخته میشود. چارترینگ کشتی در دو نوع اجاره همراه با خدمه و بدون خدمه رایج است.
فورواردر نقش مهمی در گرد هم آوردن مالک کشتی و اجاره کننده مناسب و همچنین نهایی کردن شرایط قرارداد بین آنها دارند. به طور معمول، کسی که میخواهد یک کشتی را اجاره کند، به یک فورواردر مراجعه میکند تا کشتی مناسبی را که با هدفش مطابقت دارد پیدا کند. شرکت کشتیرانی دریا تجارت تیام یک فورواردر در زمینه چارترینگ کشتی است و شما میتوانید با بهترین شرایط کشتی مورد نظر خود را اجاره نمایید.
چارتر پارتی یا قرارداد اجاره کشتی، قراردادی است که مالک یا صاحب کشتی، آن را برای استفاده و حمل دریایی کالا، یا حمل مسافر یا به منظور سفر های تفریحی در اختیار و اجاره مستاجر یا اجاره کننده قرار می دهد. لیکن مالک کشتی مدیریت و دریانوردی کشتی را همچنان در اختیار و کنترل خود دارد ولی محل و جای مخصوص بار (مانند انبار های کشتی) و ظرفیت آن (در کشتی های باری) یا جایگاه حمل مسافر (در کشتی های مسافر بری) توسط اجاره کننده اشغال می شود.
پس، چارتر پارتی در کشتیرانی به واقع قرارداد حمل کالا است و آن به این معنی است که با عقد قرارداد حمل دریایی کالا، مسئولیت ها، وظایف، هزینه ها و حقوق طرفین قرارداد حمل و نقل دریایی یعنی مالک کشتی و اجاره کننده به صراحت مشخص می گردد که در صورت بروز هرگونه اختلاف نظر بین آنها، این اختلافات در دادگاه یا به هر شکلی که در آن قرارداد تعیین شده است رسیدگی می شود.
مالک کشتی تجاری (باری) مسافری ممکن است فرد یا سازمانی باشد که مالک کشتیهای تجاری است و نام آنها به عنوان مالک کشتی ثبت شده است. مالکان کشتی معمولاً اعضای اتاق کشتیرانی منطقهای یا اتاق بین المللی کشتیرانی (ICS) هستند. این نهاد جهانی مسئول تمام مسائل نظارتی و عملیاتی مربوط به حمل دریایی کالا است. مسائل حقوقی که در تجارت حمل و نقل رخ می دهد نیز توسط ICS رسیدگی میشود.
کسی که میخواهد کشتی باری یا مسافری اجاره کند، اجاره کننده (موجر) نامیده میشود. گاهی اوقات یک اجاره کننده ممکن است یک کشتی را به صورت اجاره بگیرد و برای سودآوری آن را به شخص دیگری برای حمل بار یا مسافر اجاره دهد. چارتر کننده، سفر کشتی و ترتیبات جابهجایی محموله در حین بارگیری و تخلیه را برنامهریزی میکند. به این ترتیب، او مسئول ایمنی کشتی، خدمه و محموله است. قرارداد چارتر بین مالک کشتی و اجاره کننده امضا میشود.
شرکت فورواردر به دنبال مشتری مناسب برای مالک کشتی است و یا بالعکس. شرکت های فورواردر برای خدماتی که ارائه میدهند هزینه یا کمیسیونی دریافت میکنند. این کمیسیون ممکن است درصدی از کل کرایهای باشد که مالک از مستاجر خود دریافت میکند. فورواردر مسئولیتی در قبال کشتی، عملیات آن یا محمولهای که حمل میکند ندارد. او فقط واسطه بین مالک کشتی و اجاره کننده است. از کشتیهای باری میتوان برای حمل کالاهایی نظیر واردات دریایی کالا به روش فله و Break Bulk استفاده شود.
چارتر کشتی بر اساس زمان به اجاره یک کشتی برای یک دوره زمانی خاص با خدمه اشاره دارد. در این نوع چارترینگ، مالک هنوز کشتی را مدیریت میکند، اما اجاره کننده بنادر را انتخاب میکند، مسیر را تعیین میکند و کنترل عملیاتی کامل کشتی را در طول مدت قرارداد دارد. حاملهای کانتینری معمولاً کشتی ها را برای دوره های چند ساله اجاره می کنند و پس از آن شبکه های خود را در این زمینه برنامه ریزی می کنند.
یکی از متداولترین نوع چارترینگ کشتی با خدمه محسوب میشود که برای یک مسیر خاص بین دو یا چند بندر و برای حمل و نقل یک محموله خاص استفاده میشود. می توان گفت ترکیبی از چارتر سفر و زمان است. مسئولیتهای آن مشابه مسئولیتهایی است که در چارتر زمانی وجود دارد (هزینههای ثابت توسط مالک پرداخت میشود و هزینههای متغیر توسط اجارهدهنده)، اما مدت قرارداد بستگی به زمان تکمیل سفر دارد.
در توافقنامه این نوع چارتر بندرهای مبدا، مقصد، واسط و محدودیتهای بار در صورت وجود، ذکر میشود.
در این نوع چارتریتگ موجر کشتی را همراه با وسایل اما بدون خدمه اجاره میکند و کنترل کامل کشتی را در اختیار دارد. به غیر از هزینه سرمایهای ساخت کشتی که برعهده مالک است، سایر هزینهها توسط اجاره کننده پرداخت میشود. مسئولیت قانونی و مالی کشتی برعهده چارتر کننده است. بر اساس بند فسخ، قرارداد میتواند برای چارترهای طولانی مدت برای چندین سال باشد. این برای تانکرها و کشتی های فله بر تقریباً رایج است.
مالک کشتی فقط به مدیریت فنی کشتی و امور مربوط به عملیات بندر رسیدگی میکند. مسئولیت ایمنی کشتی و کلیه تسویه حسابهای مالی با طرفهای خارجی در طول مدت قرارداد اجاره با چارتر کننده خواهد بود.
جهت دریافت استعلام قیمت حمل و نقل دریایی می توانید فرم استعلام قیمت را تکمیل کرده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و یا با شماره 02191302468 تماس حاصل بفرمایید.
© کلیه حقوق برای دریا تجارت تیام محفوظ است.
طراحی سایت توسط شرکت ساپرن
نظرات (0)
اولین نفری باشید که نظر میدهید!