حمل و نقل دریایی FCL مخفف عبارت Full Container Load است، این روش کانتینری، روشی است که برای یک گیرنده منفرد مورد استفاده قرار می گیرد. یعنی کالاهای موجود در این کانتینر مختص یک پروانه ی گمرکی می باشند، در نتیجه می توان گفت این روش، یک نوع کانتینر اختصاصی محسوب می شود.
حمل و نقل دریایی FCL ( بار کامل یک کانتینر ) به معنای این است که شما ظرفیت کامل یک کانتینر را برای حمل کالای خود پر می کنید. FCL این امکان را به شما می دهد تا در مقابل LCL ( کمتر از بار کامل یک کانتینر ) ظرفیت کانتینر را به طور کامل پر کنید در صورتی که در حمل و نقل دریایی LCL شما فقط بخشی از فضای آن را برای حمل و نقل دریایی رزرو می کنید.
اگر به دنبال وارد کردن مقدار زیادی کالا ( بیش از حدود ۲۰ متر مکعب ) هستید، حمل و نقل FCL ( بار کامل کانتینر ) ممکن است روش مناسب تری برای شما باشد. تمام کاری که شما باید انجام دهید این است که اندازه ظرفیت کانتینر مورد نیاز خود را تعیین کنید.
حتی در مواقعی که کانتینر پر نشده باشد، منوط به این که فقط حاوی بار یک فرستنده باشد، «کانتینر پر» یا حمل بار درایی FCL، تلقی میشود. از لحاظ حملکننده، هرگاه کانتینر، توسط فرستندهی کالا، بارگیری و بارچینی شده باشد، نه توسط حملکننده، یا پیمانکاران او، FCL نامیده میشود. دراین حالت، از نظر او، تفاوتی نمیکند که نصف، یا ربع چنین کانتینری پر شده باشد، یا تمام آن.
بههمین دلیل است که در بارنامههای صادره، برای حمل و نقل دریایی به صورت FCL، جملهی «توسط فرستنده بارچینی و بارشماری شده است» SHIPPER’S LOAD, STOWED AND COUNT، درج میگردد. این جمله، دارای اهمیت و توجه است.
وقتی حجم کالای ما به اندازه ی یک کانتینر باشد می توان از این روش استفاده کرد چرا که در این روش هزینه ی یک متر مربع از حجم بار از روش LCL قطعا کمتر است و مناسب کالاهایی است که کل کانتینر را اشغال میکنند.
همانطور که گفتیم حمل و نقل دریایی به روش FCL، برای بارهایی که حجم زیادی دارند، مناسب تر است. از این رو می توان گفت حمل و نقل با این روش، می تواند برای دو گروه زیر مناسب ترین و مقرون به صرفه ترین روش حمل و نقل باشد:
سرمایه گذارانی که حجم بار آن ها زیاد باشد.
هر فرد یا مجموعه ای که حجم بار آن بالای ۲۰ متر مکعب باشد.
می توان گفت حمل و نقل به روش FCL از امنیت بیشتری جهت واردات کالا از طریق دریا برخوردار است، زیرا در این روش، فرستنده فقط برای حمل و نقل کالاهای خود از یک کانتینر استفاده می کند و مجبور نیست آن کانتینر را با محموله های رزرو شده توسط سایر فرستنده ها به اشتراک بگذارد. همچنین در این روش حمل و نقل، فقط شرکت حمل و نقل و شرکت تامین کننده می توانند به بارها دسترسی داشته باشند و امکان جابه جایی کانتینر، به هیچ عنوان وجود ندارد که این امر امنیت را افزایش می دهد و مدیریت لجستیک حمل و نقل را ساده تر می کند.
زیرا کالاها از داخل کانتینر انتقال پیدا نمیکنند.
تمامی محتویات داخل کانتینر متعلق به یک خریدار است و دیگر کانتینر جا به جا نمیشوند.
همین عدم جا به جابی سبب عدم آسیب رسیدن به کالا ها می شود.
هر دو روش FCL و LCL مزایا و معایبی دارند، که افراد باید با توجه به شرایط بار بهترین روش را برای خود انتخاب کنند. همانطور که گفتیم روش حمل بار FCL برای بارهایی که حجم زیادی دارند، بهترین روش حمل و نقل محسوب می شود. در اینجا به دیگر مزایای روش FCL اشاره می کنیم:
کانتینر FCL معمولاً در یک مکان بارگیری میشود، که میتواند انبار یا کارخانه فرستنده یا انبار شخص ثالث باشد که توسط فرستنده قرارداد بسته شده است.
کانتینر FCL پس از انجام بسته بندی در همان محل مهر و موم می شود و تنها زمانی باز می شود که مشتری همان را در مقصد دریافت کند.
دارای امنیت بالایی هستند چون محموله در یک کانتینر FCL تحت بارگیری چندگانه قرار نمی گیرد و افراد محدودی به محموله دسترسی دارند.
احتمال آسیب محموله حداقل است (مگر اینکه محموله به درستی در داخل کانتینر قرار نگرفته باشد)
کانتینر FCL ممکن است مستقیماً از پورتال کسب و کار الکترونیکی شرکت مخابراتی ردیابی شود.
در بسیاری از موارد، حمل و نقل محموله در یک کانتینر FCL (حتی اگر یک کانتینر FCL نیمه پر شده باشد) هزینه کمتری دارد زیرا در مقایسه با محموله LCL، هزینه های تجمیع یا حمل بار اضافی وجود ندارد.
محموله در یک کانتینر FCL سریعتر از محموله LCL به مقصد می رسد زیرا نیازی به جابجایی مجدد محموله در جای دیگر یا صبر کردن برای تجمیع محموله های دیگر نیست.
هر روشی در حمل و نقل دریایی، در کنار مزایا و خدماتی که به استفاده کنندگان ارائه می دهد، معایبی را نیز به همراه دارد. بهتر است قبل از استفاده از هر روش برای حمل و نقل به خوبی با چگونگی، مزایا و معایب آن آشنا شوید. موارد زیر از معایب روش FCL حمل و نقل می باشند:
حمل مقدار بیشتر یعنی پیدا کردن و پرداخت هزینه بیشتر برای فضای موجود.
برای بارهای کوچک (تقریبا CBM13 یا کمتر) احتمالا هزینه بیشتری متحمل خواهید شد.
تحویل یک کانتینر پر به این معنی است که شما به تجهیزات و پرسنل بیشتری برای انجام کارها نیاز دارید که متاسفانه در بعضی از کارخانهها با عدم وجود نیرو و تجهیزات کافی مواجه خواهید شد.
هنگامی که شما حمل و نقل FCL را انتخاب میکنید، تحویل میتواند پیچیدهتر شود زیرا در بازههای کوتاه زمانی با محمولههای بزرگ سر و کار دارید.
این حمل و نقل با توجه به مبدا و مقصد معمولا بین ۳ تا ۶ هفته طول میکشد. گاهی اوقات، محمولهها میتوانند اندوخته شوند. در واقع کانتینری در کشتی که قرار بود از طریق آن حمل شود به دلیل ظرفیت بیش از حد رزرو بارگیری نمیشود. برای جلوگیری از این امر بهتر است که از قبل رزرو را انجام بدهید و مطمئن شوید که تمام مدارکتان آماده است.
باید از اندازهگیری CBM (مترمکعب برابر است با طول در عرض در ارتفاع) استفاده شود. تفاوتهایی بین حجم تئوری و عملی وجود دارد. تأمینکنندگان باید بارگیری در یک کانتینر حامل بار بهصورت کامل را اندازهگیری کنند.
حمل بار با کانتینر کوچک راه حلی مناسب برای صادرکنندگان و واردکنندگان محموله است که لزوماً برای ارسال محموله خود نیازی به کانتینر کامل ندارند. از طرفی، عجلهای هم برای حمل بار به مقصد ندارند، همچنین آنها تمایلی بهصرف هزینه زیادی برای حمل بار ندارند.
GRI (افزایش نرخ کلی). افزایش قیمت کانتینر در شروع یا اواسط ماه با توجه به درخواست توسط حاملان
افزایش قیمت فصل پرکار. فصل پرکار هنگامی رخ میدهد که کسب و کارها با حجم بالایی حمل و نقل انجام میدهند تا اطمینان حاصل کنند که عرضه آنها در تعطیلات به مشکل نخواهد خورد. برای FCl فصل پرکاری معمولا بین اوت تا نوامبر است.
تاخیرها در تعطیلات. حملکنندهها از چین باید سال نو چینی که معمولا ماه فوریه و هفته طلایی پاییز است را باید در نظر بگیرند که این تعطیلات هفت روزه بر تقاضاها و قیمتها تاثیر میگذارد. توصیه میکنیم که مبدا و مقصد هر کجا که هست تقویم محلی آنجا را بررسی کنید.
جهت دریافت استعلام قیمت حمل و نقل دریایی می توانید فرم استعلام قیمت را تکمیل کرده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و یا با شماره 02191302468 تماس حاصل بفرمایید.
© کلیه حقوق برای دریا تجارت تیام محفوظ است.
طراحی سایت توسط شرکت ساپرن
نظرات (0)
اولین نفری باشید که نظر میدهید!