حمل و نقل دریایی گروپاژ در اصطلاحات بازرگانی برای تجارت دریایی به کار میرود و یکی از روشهای حمل و نقل دریایی محسوب میشود که بهموجب آن حمل کالاهایی که حجم کمی دارند انجام میگیرد. به دلیل حجم کم و حدود این محمولهها استفاده از یک کانتینر اختصاصی به لحاظ مالی، عملی مقرونبهصرفه نیست. در صورتی چند کالا با حجم کم بهصورت مشترک از یک مبدأ به مقصد یکسان حمل شود، طبیعتاً هزینهها بین صاحبان بار تقسیم خواهد شد.
حمل و نقل دریایی محدود به روشهای خاصی نیست و برحسب باری که یک بازرگان قصد جابهجایی آن را داشته باشد، تغییر میکند. اندازه، حجم، نوع، تعداد و مسیری که محصولات باید طی کنند تا به مقصد برسند، عواملی هستند که در انتخاب نوع روش انتقال کالا تأثیرگذار خواهند بود. یکی از روشهای تجارت موسوم به حمل و نقل دریایی گروپاژ به طور اخص برای حمل و نقل بینالمللی خرده بار به کار میرود.
هم صادرات و هم واردات دریایی کالا میتوانند از روش حمل و نقل دریایی گروپاژ استفاده کنند و از کاربردهای آن در زمینه تجارت دریایی نهایت بهرهمندی را ببرند. روند انتقال این محموله زمانی شروع میشود که ظرفیت کانتینر های حملکننده، اشباع شود. به دلیل صاحبان متعدد برای محموله، ممکن است بار کانتینر بهدفعات بارگیری یا منتقل شود که همین امر، منجر به تعویق استرداد محمولهها خواهد شد. محمولههای متنوعی را میتوان با استفاده از این روش منتقل کرد.
زمانی که فضای یک کانتینر برای حمل یک محموله بیش از اندازه باشد، روش حمل و نقل دریایی گروپاژ برای اشباع کردن آنها مورداستفاده قرار خواهد گرفت. در زمان حمل و نقل دریایی به این روش، هر صاحب کالا، تمامی کالا را به خود اختصاص نمیدهد و فقط قسمتی از آن را تحویل میگیرد. مهمترین مزیت استفاده از این روش، کاهش هزینههای مربوط به حمل محموله برای صاحبان بار است.
از نکات بسیار مهم در رابطه با حمل و نقل کالاها، توجه ویژه به بسته بندی آنها است. اهمیت این مسأله زمانی بیشتر میشود که بارها به روش گروپاژ حمل و نقل شوند. بسته بندی غیر حرفهای و نادرست امکان دارد که به کالاهای شما در طول سفر آسیب برساند. پس صاحبین خردهبارها حتما باید از مناسب بودن بسته بندی کالاهای خود اطمینان کسب کنند. در ضمن شرکتهای غیرشهری و شهری هم موظف هستند استانداردهای لازم جهت بسته بندی بار را به درستی رعایت کرده و از آسیبهای احتمالی به بهترین شکل جلوگیری کنند.
شاید این سوال در ذهن شما به وجود بیاید که دلیل اصلی استفاده از روش حمل و نقل گروپاژ چیست ؟ طبیعتاً دلایل متعددی برای استفاده از روش گروپاژ وجود دارد که مهمترین آنها در ادامه مطلب توضیح داده میشود.
حمل و نقل گروهی یا groupage، زمانی کاربرد دارد که مقدار و اندازه اجناسی که میخواهیم حمل کنیم، به اندازه یک کانتینر نیست و ناچار به استفاده از یک کانتینر دیگر به صورت مشترک هستیم. کالاهایی که به عنوان خردهبار محسوب میشود؛ مانند: خرید اجناس از فروشگاههای اینترنتی و ارسال آن به نقاط مختلف جهان؛ حمل بار و کالاهای تجاری به عنوان نمونه برای شرکتها؛ حمل بینالمللی اجناس نمایشگاهی. اینها بخشی از مواردیست که شامل حمل به شیوه گروپاژ میشود.
در گروپاژ بینالمللی، برای تمامی کالاها یک بارنامه صادر میشود و در اختیار حملکننده قرار میگیرد. در نتیجه حمل کننده بار موظف است بار را صحیح به مقصد برساند. همچنین برای حمل کالاهایی که از حساسیت ویژهای برخوردار هستند و در حمل و نقل آنها لازم است دقت شود، مانند ایکسری، از این شیوه ارسال استفاده میشود.
عوامل زیادی در هزینه حمل کالا با روش گروپاژ دخیل است؛ برای مثال وزن کل کالا همراه با بستهبندی، حجم کالا، مسافت مبدا تا مقصد و نوع تحویل. شما با تغییر در هر کدام از موارد بالا میتوانید هزینهی حمل را کاهش دهید. مثلا استفاده از بستهبندیهای چوبی وزن بیشتری دارد و هزینه را افزایش میدهد، اما جعبههای مقوایی وزن چندانی ندارند. در هر صورت، از آنجا که حمل محصولات به روش گروپاژ یک حمل اشتراکی است بسیار به صرفه تر بوده و قیمت نهایی پایینی خواهد داشت.
حمل و نقل دریایی گروپاژ در واقع ارزان ترین روش حمل و نقل دریایی به شمار میرود؛ وقتی کالایی با استفاده از روش گروپاژ ارسال میشود، دیگر نیاز به پرداخت هزینه های ناشی از عدم تکمیل شدن ظرفیت کامل کانتینر نیست؛ از طرفی زمانی که کالایی با استفاده از این روش ارسال می شود، از هزینهی حمل کاسته می شود و کارفرما می تواند در هزینه های خود صرفه جویی کند.
در حمل و نقل به شیوه خرده بار چه به شکل دریایی چه به شکل زمینی، مدت زمان حمل کالا طولانیتر می شود. این افزایش زمان دلایل گوناگونی دارد. مثلا در هنگام بارگیری نمی توان کالاهایی را که نیاز به دریافت مجوز استاندارد ندارند را به همراه کالاهایی که به آن ها مجوز اجباری استاندارد تعلق می گیرد با هم بارگیری کرد.
زیرا در هنگام ترخیص کالا دچار مشکل می شوید و بار شما باید در کنار کالاهایی که نیاز به دریافت مجوز استاندارد دارند باقی بماند در نتیجه به علت طولانی شدن ترخیص کالا بازار فروش آن کالا را از دست داده و دچار ضرر می شوید.
حمل کننده های کالا با کنار هم قرار دادن کالاهای گروه گروه، یک رسید به صاحبان کالا ارائه می دهند و خود به عنوان مالک کل کالاها محسوب می گردند و بدین صورت حمل کننده کالا فقط یک بارنامه جهت فوروارد صادر می نمایند.
از آنجایی که بسته بندی صحیح و اصولی سلامت کالای ارسالی را تضمین می کند و عدم اجرای صحیح آن می تواند سبب آن شود که اقلام طی فرآیند حمل و نقل آسیب ببینند و صاحبان بار را متحمل زیان و خسارت سازد، این اطمینان خاطر را به شما می دهیم که تمامی مراحل بسته بندی (مطابق با ماهیت کالاها) با نظارت و اجرای گروهی از نیروهای متخصص و مجرب شرکت کشتیرانی دریا تجارت تیام انجام می شود تا ایمنی کالای شما در طی این فرآیند و تا زمانی که به مقصد می رسد، حفظ گردد.
FCL که مخفف واژه Full Container Load است به کانتینر هایی گفته می شود که کالای آن، تنها مربوط به یک پروانه گمرکی هستند. در حمل و نقل دریایی FCL تا حدودی این نوع کانتینر اختصاصی می باشد و حامل بار یک بازرگان است.
LCL نیز مخفف واژه Less-than-Container Load میباشد. در این نوع کانتینر ها که کالاهای جای گرفته در کانتینر مربوط به چند پروانه گمرکی است. در حمل و نقل دریایی LCL در هر کانتینر کالاهای افراد مختلف را در کنار هم قرار میدهند.
این کانتینرها از لحاظ مترمکعب هم به گروههای دیگری تقسیم میشوند. به عنوان مثال کانتینرهای 20 فوتی حدود سی و پنج متر مکعب هستند و همین مقدار بار را در خود جای میدهند. به آنها کانتینرهای ” HQ ” High Capacity 40′ container یا کانتینرهای 40 فوت هم میگویند. کانتینرهای FCL حجم بیشتری دارند و در حدود هفتاد متر مکعب بار را، در خود جای میدهند.
شرکتهای حمل و نقل بینالمللی مختلف یا شرکتهایی که خدمات فورواردی میدهند، بار را از شما به عنوان مشتری تحویل گرفته و هزینهها را به شما اعلام میکنند. سپس بارها را یک جا جمع کرده و به صورت گروپاژ ارسال میکنند.
هزینه ترخیص کالا با هزینههای مربوط به حمل کالا با روش حمل و نقل گروپاژ تفاوت دارد و از عوامل مختلفی تأثیر میپذیرد. وزن، ابعاد و سایز، ارتفاع و نوع محمولهای مشمول خرده بار است از عواملی هستند که هزینههای ترخیص را مشخص میکنند. کارشناسان ماهری که در شرکتهای حمل و نقل دریایی هستند هزینههای مربوط به این روش را به طور محاسبه کرده و آن را مورد ارزیابی قرار میدهند؛ سپس گزارش برآوردهای خود را به مشتری ارائه میکنند.
این نوع از بسته بندی گزینه ای اقتصادی و ارزانقیمت است. درحقیقت، با توسل به این نوع از بسته بندی، هزینههایتان با کاهش چشمگیری همراه خواهد بود. اما باید بدانید که از این نوع بسته بندی بیش از یک بار نمیتوان استفاده کرد و حتی برای محیط زیست مخرب است. این نوع بستهبندی به دلیل فقدان امنیت لازم در حوزه ورود و دستکاری غیرقانونی با تولید بسیار محدودی در کشورمان همراه است.
این نوع از بستهبندی در حمل و نقل دریایی LCL چندان مناسب نیست. زیرا آسیبش به محیط زیست زیاد است و در برابر وزن بالای بار، رطوب و فشار مقاومتی ندارد. بنابراین، کاربرد چنین بستهبندی درست نیست.
پالت حمل بار پلاستیکی در مقایسه با بستهبندی مقوایی بهتر و مقاومتش در حمل و نقل دریایی گروپاژ بیشتر است. اما این نوع بستهبندی نیز ممکن است دستخوش مشکل و خرابی شود. همچنین، به دلیل تحرک راحت تر پالتهای پلاستیکی احتمال آسیبدیدگی در کالاها را بسیار بالاتر است.
جهت دریافت استعلام قیمت حمل و نقل دریایی می توانید فرم استعلام قیمت را تکمیل کرده تا کارشناسان ما با شما تماس بگیرند و یا با شماره 02191302468 تماس حاصل بفرمایید.
groupage یعنی حمل کالاهای افراد مختلف به صورت مشترک با یک کانتینر به صورت بینالمللی. به عبارتی اگر کالای مورد نظر فردی برای حمل و نقل دریایی کمتر از مقداری باشد که با آن بتوان تمام فضای یک کانتینر را پر کرد، گزینه مناسب این است که کالای این شخص به همراه کالای دیگران در یک کانتینر(گروهی) حمل شود.
این روش از حمل و نقل دریایی، دارای مزایای زیادی است. از صرفهجویی اقتصادی در هزینهها گرفته تا حفظ محیط زیست. وقتی کالایی را به شیوه حمل و نقل دریایی گروپاژ ارسال میکنیم، دیگر نیازی به پرداخت هزینه بابت تکمیل نشدن ظرفیت کانتینر نیست.
در حمل و نقل به شیوه خرده بار چه به شکل دریایی چه به شکل زمینی، مدت زمان حمل کالا طولانیتر می شود. این مدت انتظار دلایل مختلفی دارد، چرا که groupage قوانین و مقررات مخصوص خود را دارد.
© کلیه حقوق برای دریا تجارت تیام محفوظ است.
طراحی سایت توسط شرکت ساپرن
نظرات (0)
اولین نفری باشید که نظر میدهید!